
Et parlament stemmer nej. Regeringen gør det alligevel. Ministeren havde allerede underskrevet 26 dage før afstemningen. Nu afgør en domstol, om et europæisk demokrati kan beskytte sin mest kritiske digitale infrastruktur mod et ejerskabsskifte.
16,5 millioner borgere, ét system
Holland har en national digital identitetsløsning, som 16,5 millioner borgere bruger til skat, pension, sundhedsforsikring og kommunale tjenester. Systemet drives af en hollandsk cloud-udbyder.
I november 2025 annoncerede et amerikansk IT-selskab, udskilt fra en større koncern i 2021, at det ville opkøbe den hollandske udbyder. Amsterdams kommune, der netop havde valgt udbyderen af hensyn til digital autonomi, blev informeret dagen før annonceringen.
140.000 underskrifter og en offentlig advarsel
140.000 borgere skrev under mod opkøbet. En senior privatlivsrådgiver hos den myndighed, der driver identitetssystemet, advarede offentligt: Hvis det amerikanske selskab overtager udbyderen, bringer amerikansk lovgivning alle borgeres data inden for rækkevidde af amerikanske myndigheder. USA kan også beordre et amerikansk selskab til at lukke adgangen helt.
Den hollandske konkurrencemyndighed godkendte opkøbet i februar 2026. Ikke fordi suverænitet var irrelevant, men fordi det ikke var et konkurrenceproblem. Den nationale sikkerhedsscreening var endnu ikke afsluttet.
Parlamentet stemte. Ministeren havde allerede underskrevet.
Den 22. april stemte parlamentet. Et forslag om ikke at forny kontrakten med udbyderen i 2028, hvis den er under amerikansk ejerskab, blev vedtaget med næsten enstemmigt flertal. En parlamentariker oplyste, at en hollandsk køber allerede stod klar.
Tre dage senere meddelte regeringen, at kontrakten forlænges alligevel. Det viste sig, at den ansvarlige minister havde godkendt forlængelsen den 27. marts. 26 dage før parlamentets afstemning. Underskriften finder sted i starten af maj.
Retssag i Haag
Den 2. maj gik en gruppe prominente borgere, journalister og forfattere i retten i Haag sammen med to privatlivsorganisationer. De vil anerkendes som interessenter og tvinge regeringen til at blokere opkøbet.
Det amerikanske selskab er selv under undersøgelse af det amerikanske børstilsyn. Det har mistet sin finansdirektør og sin juridiske chef. Aktien faldt 55 procent på én dag i februar. Det er det selskab, der er ved at overtage infrastrukturen bag 16,5 millioner borgeres digitale identitet.
Ikke kun et hollandsk spørgsmål
Sagen er en stresstest af, om et europæisk demokrati kan beskytte kritisk digital infrastruktur, når markedskræfterne trækker den anden vej. Og om et parlaments nej faktisk betyder noget, når ministeren allerede har sat sin underskrift.
I Danmark hedder den tilsvarende løsning MitID. Hvem driver den infrastruktur? Og hvad sker der med den, hvis ejerskabet skifter?
En uafhængig IT-rådgivning kan hjælpe med at kortlægge, hvem der ejer og driver jeres mest kritiske digitale infrastruktur, og hvad der sker med den, hvis ejerskabet ændres.
Hvornår undersøgte jeres organisation sidst, hvem der reelt ejer den infrastruktur, I er afhængige af?
Har du brug for rådgivning om leverandørafhængighed og ejerskabsrisiko?
Kontakt Nielco IT på telefon 70 13 63 23 eller via kontaktformularen.



